Saturday 5 July 2014

Puteri Mandi


Bulan Ramadhan menjengah tiba.. Syukur alhamdulillah kepada Yang Esa, kerana masih diberi kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa untuk tahun ini..  Awal puasa dengan kesihatan yang kurang baik, tetapi demi suami dan anak2 tercinta, cikzann gagahkan jua diri untuk memasak..

Untuk puasa hari ke tiga, cikzann teringin betul nak makan kuih puteri mandi atau juga dipanggil kuih kepek hidung..  haha.. apsal ye dipanggil macam tu??

Alkisahnya, ditempat kerja, cikzann dan rakan sekerja Nurul dah berbincang bersama nak buat kuih ini. Dengan penuh semangat, kami berkonvoi bersama ke kedai kelapa di pasar bandar Maran.. membeli kelapa parut, gula kerek, dan tepung pulut.. sambil membeli, kami tak henti2 menghafal dan berbincang resepi kuih puteri mandi ni.. hihi.. seronok pula bila ada yg satu kepala dengan kita..

Resepi Puteri Mandi

1 kampit tepung beras pulut
Kelapa parut RM2
Pewarna
1 cawan gula
1 sk air kapur
2 helai daun pandan
Garam

Cara  :
1.    Campur tepung pulut dengan air kapur & masukkan air sedikit2 hingga tak melekat di tangan. Bahagikan doh dengan warna pilihan. Gentel bulat dan picit ditengahnya.
2.    Masukkan dalam air mendidih. Apabila kuih timbul dipermukaan air, angkat menggunakan penapis teh dan masukkan kedalam bekas yg mengandungi air. 




biarkan seketika, dan toskan apabila ianya sejuk.

3.    Masakkan air, gula, garam. Biar menggelegak dan masukkan kelapa parut. Jangan lupa masukkan daun pandan. Kacau sampai pekat, barulah kuih puteri ke dalam kelapa yg dimasak. Gaul rata.


Kacau rata. perlahan-lahan..


Inilah hasilnya, menu cikzann petang tu..

Satu kampit setengah , dapat diagihkan ke rumah jiran, emak, kakak dan abang..
Sudahnya, tinggal semangkuk kat rumah..itupun tak berhabisan..
Mulut cikzann dan suami je yg merasa.. 
anak2, macam biasa.. 
macam tak terliur aje.


~  Jangan lupa mencuba ~

No comments:

Post a Comment